Lakovanie monopostov tímu Mercedes AMG-Petronas Formula One Team – II.
Pred niekoľkými dňami sme Vám pred štartom novej sezóny Formuly 1 priniesli informácie o lakovaní monopostov tímu Mercedes AMG-Petronas (nájdete ho tu: https://www.spieshecker.sk/lakovanie-monopostov-timu-mercedes-amg-petronas-formula-one-team/ ) ….
… medzitým už piloti odjazdili 2 Veľké ceny a nás teší, že obe ovládli piloti strieborných šípov, aktuálne v čiernom lakovaní ? … v prvých pretekoch – Veľkej cene Rakúska – zvíťazil V. Bottas, L. Hamilton skončil na 4.mieste, v druhých pretekoch – Veľkej cene Štajerska – zvíťazil L. Hamilton a V. Bottas prišiel do cieľa hneď za ním. V celkovom poradí vedie Bottas pred Hamiltonom a v Pohári konštruktérov je tím Mercedes AMG-Petronas s veľkým náskokom v čele poradia. Mimochodom – obe úvodné Veľké ceny sa jazdili na okruhu Red Bull Ring pri rakúskom Salzburgu a seriál Veľkých cien pokračuje už počas najbližšieho víkendu (17.-19.7.2020) u našich južných susedov Veľkou cenou Maďarska na okruhu Hungaroring pri Budapešti.
Ale teraz späť k lakovaniu monopostov ? … dnes Vám prinášame voľné pokračovanie predchádzajúceho článku. Povieme Vám niekoľko ďalších zaujímavostí o lakovaní monopostov Formuly 1 tímu Mercedes AMG-Petronas a na záver pripojíme video …
Na úvod len zopakujeme, že monoposty F1 tímu Mercedes AMG-Petronas (a aj monoposty Formule E tímu Mercedes Benz EQ) sú lakované materiálmi SPIES HECKER. V lakovni používajú (okrem iného aj) napríklad Priomat® priľnavostný základ 4075 a potom plnič Permasolid® Vario základový plnič 5340 ako plniaci materiál alebo Permasolid® HS Performance plnič 5320 ako rýchloschnúci plnič. Farebný vzhľad dáva monopostom Permahyd Hi-TEC podkladová farba 480 a celé lakovanie je zvyčajne ukončené priehľadným lakom Permasolid®HS Optimum Plus 8650 alebo Permasolid® Race 8700.
Pri lakovaní si každý diel vyžaduje osobitný prístup so zreteľom najmä na konečnú hmotnosť a aerodonamicky citlivé diely si požadujú ešte dôkladnejšiu úpravu. Podklady (materiály, z ktorých sú zhotovené jednotlivé diely) pretekárskeho monopostu sa tiež líšia podľa toho, či sú diely konštrukčného alebo kozmetického charakteru a to má tiež vplyv na to, ako je diel lakovaný a následne sušený. V každom prípade sa ale Mercedes-AMG Petronas Motorsport spolieha na to, že materiály Spies Hecker „budú fungovať hladko“.
V priebehu sezóny Andrew Moody a jeho tím oddelenia Lakovania a grafiky MERCEDES AMG PETRONAS nalakujú tisíce dielov a strávia pri tom tisíce hodín. Kompletné nalakovanie jedného monopostu si vyžaduje približne 150 hodín práce, pričom nalakovať len nos a zadné krídlo trvá asi 12 hodín. Rýchlosť aplikácie a spoľahlivosť sú nevyhnutné. Nie je čas na opravy.
Používanie pretekárskych monopostov znamená, že je nevyhnutné, aby každý vymeniteľný komponent nielen dokonale sedel, ale aby sa zhodoval aj s farbami a tieňovaním na susedných dieloch. Po každých pretekoch sú monoposty rozobraté a jednotlivé diely sú odoslané do lakovne. Všetky diely sa starostlivo skontrolujú a potom sa znovu lakujú. Môže sa zdať dosť prehnané, lakovať celé auto po každom závode, ale ako Moody vysvetľuje, existujú pre to rôzne dôvody. „Zvážte kvalifikáciu alebo závodenie niekde, ako je Abú Zabí alebo Bahrajn, kde je vo vzduchu veľa piesku. Ak kamienky zasiahnu naše auto, môžu poškodiť povrch monopostu, alebo môžu spôsobiť krátery a škrabance v lakovaní, čo určite ovplyvní aerodynamiku, najmä ak je poškodenie na prednom krídle.“ To vysvetľuje, prečo je dôležité „pracovať na vyhladení“ aj po pretekoch. Časť, ktorá vyžaduje opravu povrchovej úpravy, sa najskôr odváži, potom sa zbaví lakovania, znovu sa nalakuje, znovu sa odváži, skontroluje sa a až potom sa vráti na oddelenie stavby monopostov. Tím vedie podrobný záznam o histórii hmotnosti každej časti, až kým sa táto časť stane nepoužiteľnou. Tým sa má zabezpečiť, aby súčiastka počas svojho života „nenaberala“ váhu. Niektoré časti môžu byť po prvom lakovaní o niečo ťažšie a po druhom a následnom lakovaní budú ľahšie. Väčšina dielov má životnosť štyri alebo päť opätovných lakovaní, niektoré ale majú kratšiu životnosť, často kvôli podkladu, ktorý je veľmi tenký – možno iba 1 mm – alebo preto, že sa jeho design zmenil.
Počas súťažnej sezóny je dôležité správne naplánovať časovanie a spracovanie dielov, ktoré sa vracajú do lakovne v anglickom Brackley po každých pretekoch. V riadnej sezóne (sezóna 2020 je „redukovaná“ a upravená vzhľadom na korona-situáciu vo svete) ale na dvoje preteky – Veľkú cenu Spojených štátov v Austine v Texase a Veľkú cenu Abú Zabí v Spojených arabských emirátoch – sa lakovňa tímu Mercedes AMG-Petronas zbalí a vydá sa na turné. Pred obomi pretekmi je potrebné monoposty prelakovať. Vzhľadom na vzdialenosti a čas by bolo veľmi zložité posielať monoposty späť do Anglicka a tak sa za monopostami vydávajú štyria lakovníci. Oddelenie lakovania a grafiky posiela na miesto všetko, čo títo štyria lakovníci potrebujú – od rukavíc, brúsneho papiera, skalpelov a striekacích pištolí, cez všetky produkty Spies Hecker a namiešané farby – námornou dopravou najmenej dva mesiace vopred. „Berieme všetko, čo potrebujeme,“ hovorí A. Moody, vedúci oddelenia. „Keby sme mohli, pravdepodobne by sme dokonca poslali i striekacie kabíny! Každý deň musíme zabezpečiť dôslednú dokonalosť vo všetkom, čo robíme. A na to by nemalo mať vplyv to, že pracujeme niekde inde ako v našej lakovni.“
Štyria lakovníci, ktorí cestujú – a je to príležitosť, ktorá sa v rámci tímu spravodlivo vyhodnocuje – majú veľmi málo času urobiť čokoľvek iné ako prácu. Do Abú Zabí prichádzajú štyria lakovníci v sobotu týždeň pred pretekom. Majú vyhradený priestor v autorizovanej dielni Mercedes-Benz. Akonáhle sú tam, rozbalia a skontrolujú všetok náklad a všetko pripravia. Oba podvozky dorazia v pondelok ráno. Lakovníci potom začnú náročnú prácu, aby odstránili starý náter a znovu nalakovali obidva podvozky, ktorá môžu trvať dlho do noci. Dodržiavajú jasne stanovené procesy v pracovných postupoch, ktoré podrobne popisujú čo, ako a prečo, samozrejme, vrátane všetkých potrebných produktov Spies Hecker. Žiadna z farieb monopostov nie je komerčne dostupná. V utorok ráno sa nanovo nalakované monoposty prenesú na trať, na ktorej sú pripravené na nadchádzajúci závodný víkend.
Počas relatívne krátkej dobe života airbrushových striekacích pištolí – prvý patent bol udelený v roku 1892 – sa etablovali ako nástroj, ktorý remeselníci a umelci radi používajú. Airbrushové pištole, ktoré boli pôvodne vyvinuté na retušovanie fotografií bez zanechania ťahov štetcom, sa dnes používajú na vytváranie pôsobivých a zložitých samostatných umeleckých diel na rôznych dieloch a materiáloch -od ochranných prilieb až po nechty na prstoch. Ako jediný tím v boxovej uličke, ktorý používa lakovanie na všetky farebné odtiene, nápisy a tieňovania, sa Mercedes-AMG Petronas Motorsport spolieha na airbrushing ako základnú súčasť procesov svojej lakovne. V tímovej lakovni používajú airbrush na všetky línie či farebné prechody ako aj pre ikonickú hviezdu Mercedes-Benz na nose monopostu a na oboch stranách krytu motora. Tímoví lakovníci sú kvalifikovaní nielen v používaní štandardnej striekacej pištole, ale aj v používaní airbrushových pištolí.
Kultová hviezda Mercedes-Benz, ktorá zdobí nos, je jednou z najkomplexnejších a procesne najzložitejších oblastí na lakovanom monoposte. Lakovanie hviezdy má 16 procesných krokov, z ktorých každý má až päť rôznych fáz. Airbrushová striekacia pištoľ je pre väčšiu presnosť osadená s tryskou 0,5 a lakovníci musia používať rôzne šablóny, ktoré regulujú akýkoľvek nadmerný nástrek, a nakoniec vytvárajú trojrozmerný efekt s ostrými hranami. Andrew Moody hovorí: „Permahyd Hi-TEC nám skutočne pomáha, pretože je výnimočný pri viacfarebnom a dizajnovom lakovaní. To nám umožňuje maskovať ihneď po odvetraní.“ Dve hviezdy Mercedes-Benz na oboch stranách krytu motora majú rovnaký komplexný viacstupňový proces, len vo väčšom meradle.
V tíme Mercedes AMG-Petronas ale materiálmi SPIES HECKER nelakujú iba pretekárske monoposty. Tím má k dispozícii osem tímových kamiónov, ktoré sú materiálmi SPIES HECKER prelakovávané približne každé dva roky. Okrem toho Oddelenie lakovania a grafiky lakuje stovky (možno až tisícky) rôznych dielov pre dielne a ďalšie tímové zázemie od vozíkov na diely a fliaš na vodu až po inžiniersku stanicu v boxoch.
Pokračovanie nabudúce ….
Viac informácií o spoločnosti Spies Hecker nájdete na stránke www.spieshecker.com (resp. www.spieshecker.sk ). Ak sa chcete dozvedieť viac o tíme Mercedes-AMG Petronas Formula One Team, navštívte stránku www.mercedesamgF1.com .
Spies Hecker – jednoducho bližšie!